Si bé la Web 1.0 es fixava principalment a llegir i obtenir informació i la Web 2.0 es va centrar en llegir, escriure i crear -els usuaris es van unir a les xarxes socials, que es van popularitzar gràcies al contingut creat pels mateixos usuaris-, la Web 3.0 marca el següent pas de l’evolució de la World Wide Web.

Centrant-nos amb les Webs 3.0, serien aquelles que combinen la intel·ligència artificial amb el reconeixement de veu. Una xarxa que encara s’està desenvolupant i que encara li queda molt de camí per recórrer. Aquest tipus de web ofereix a l’usuari que pugui valer-se de la veu, les imatges i les interaccions immersives, la qual cosa converteix internet en una experiència espacial molt semblant al metavers. Una diferència notable respecte a la web 1.0 i 2.0 que ofereixen experiències bidimensionals, on s’utilitzen primordialment els criteris de cerca escrits.

La Web 3.0 apunta al fet que tots puguem gaudir de la informació i de les eines d’Internet sense importar l’aparell a través del qual ens connectem, ja que busca una flexibilitat i una versatilitat que superin les barreres del format i l’estructura.

Aquesta, suposa la tercera generació d’Internet, en la qual els llocs web i les aplicacions seran capaces de processar la informació de manera intel·ligent, com si es tractés d’un ésser humà, gràcies a tecnologies com l’aprenentatge automàtic (ML), el Big Data, la tecnologia de llibre major descentralitzat (DLT), etc.

Beneficis de la Web 3.0

  1. Propietat de les dades: Podràs triar quina informació vols compartir amb les empreses i agències de publicitat, i podràs beneficiar-te d’ella.
  2. Menys intermediaris: Hi haurà pocs governs centrals -o cap-, que rebin una part dels beneficis generats per les transaccions electròniques.
  3. Transparència: Tots els interessats coneixeran en tot moment el valor i el comerç amb el qual estan vinculats.
  4. Accés i connexió eficients de la informació: La web semàntica ajudarà a millorar la connexió de dades a Internet.
  5. Experiència de navegació per la web adaptada a l’usuari: Els llocs web estaran més ben equipats per a detectar les nostres preferències, la qual cosa donarà lloc a una experiència de navegació per internet més personalitzada.
  6. Serveis que no s’interrompen: Les dades es guardaran en nodes distribuïts en Web3.
  7. Millora del màrqueting: Els venedors podran captar millor els desitjos de compra si utilitzen la Web3 potenciada per la IA.
Persona navegant per la Web 3.0. Font: Pexels

Perfils personalitzats a Internet

Un escenari al qual s’aspira amb l’arribada de la web 3.0, és que cada usuari tingui un perfil personal a internet basat en el seu historial de cerques, el mateix que s’usarà per a brindar-li una experiència de navegació única. D’aquesta manera, en col·locar dues persones amb els mateixos criteris de cerca en un servei, cadascuna rebrà diferents resultats conforme als seus perfils personals.

La nova Internet proporcionarà una experiència de navegació més personalitzada, un assistent de cerca més intel·ligent i humà, i altres avantatges descentralitzats que s’espera que ajudin a establir una web més equitativa. Això s’aconseguirà donant a cada usuari la possibilitat de convertir-se en sobirà de les seves dades i creant una experiència global més enriquidora.

Aplicacions de la Web 3.0

Encara que hi ha una part d’aquesta tecnologia que es troba en ple desenvolupament, també és important saber que les aplicacions Web 3.0 ja s’han materialitzat. En són exemples el Metavers o l’Aprenentatge automàtic o bé:

Exemples de Web 3.0

Creus que la Web 3.0 afectarà a la nostra privacitat digital? Et llegim!