L’economia dels creadors fa referència a una àmplia gamma de creadors que estan construint negocis de manera independent per a monetitzar un contingut, una idea o fins i tot, la seva personalitat. Un creador de contingut produeix material d’entreteniment o educatiu que satisfà els interessos i desafiaments d’un públic objectiu. Aquest contingut pot prendre moltes formes, com publicacions en blogs, vídeos, llibres electrònics, fotos i infografies.

Avui dia, les empreses també emprenen creadors de contingut per a atreure a clients nous i existents en nom de la marca. Tanmateix, això no significa que tot el contingut que creïn sigui de qualitat, convincent o valuós.

Qui pot ser creador de contingut?

Tots podem ser creadors de contingut. Ara bé, hi ha qui està més habituat a fer ús d’aquestes eines i noves plataformes, com són les generacions més joves. La Generació-Z ha trobat la seva pròpia manera de treure-li profit a la Internet per a prendre el control del seu futur. Un 10% dels nens volen ser astronautes, un 17% volen ser atletes professionals i ni més ni menys que un 30%, volen ser creadors de contingut o influencers en fer-se grans.

En aquests moments, trobem a més de 50 milions de persones que es dediquen a l‘economia de creadors. Tots ells, es dediquen a crear continguts digitals i monetitzar la seva audiència a través del pagament de les plataformes, d’acords comercials, de la venda de continguts i del comerç de productes. Ara bé, només un 5% d’aquests s’hi dediquen de forma exclusiva i professional.

Les plataformes més comunes on es monetitzen aquests continguts són Twitch, OnlyFans, YouTube, Instagram, Spotify, TikTok i Patreon, tot i que també es troben en xarxes menys conegudes com Substack, Lightricks, Collaction, Thinkific o Uscreen.

Icona Tik Tok en mòbil. Font: Pexels

Volum de negoci i monetització

Els creadors de contingut formen part d’una xarxa de micro-emprenedors valorada en 20.000 milions de dòlars que pot sobrepassar els 100.000 milions de dòlars aquest mateix any. Tot i que acostumen a treballar amb equips reduïts o de manera individual, es calcula que han recollit 800 milions de dòlars d’inversió.

Els creadors apliquen tècniques de cross-selling i upselling de manera magistral. Els Multi-SKU creators són els que combinen la monetització en diferents plataformes. Per exemple: si t’agrada el meu vídeo a Youtube, fes una donació a Patreon, subscriu-te, paga el canal de Discord i compra una dessuadora que trobaràs a Instagram. Quan apareix una plataforma que paga millor, els creadors es bolquen en ella, reduint els seus esforços en les anteriors.

Limitacions i reptes dels creadors de contingut

Gairebé tots els creadors de contingut pateixen mancances importants que limiten la seva productivitat i el seu creixement. La falta de suport i fins i tot de formació en alguns sectors, inclòs el bancari i el tecnològic, en són els factors més destacats.

Els creadors afronten despeses de producció, paguen lloguers, material de gravació, entre d’altres i, per descomptat, desitgen poder accedir a hipoteques, préstecs i tot tipus de serveis financers i, en aquests moments, la banca tradicional segueix sense donar-los respostes.

Els creadors són usuaris de sistemes de facturació, aplicacions per a la consolidació de fonts de pagament, finançament de tecnologia, però esperen del sector Fintech un ecosistema complet que cobreixi les seves necessitats i que integri la gestió financera del seu negoci amb les grans plataformes.

Un dels problemes més comuns dels creadors és el temps de pagament, les garanties o la gestió de contractes en acords amb marques. Un altre problema és la fiscalitat, tant perquè els seus ingressos varien de manera impredictible com per no estar constituïts com una empresa.

A USA han sorgit diversos serveis financers per a donar suport i monetitzar l’oportunitat d’aquesta nova economia. Karat Finance, Archie, Creative Juice o Willa, secundats per fons com EQT, són en aquests moments líders. El seu model és cobrar un percentatge de les factures a canvi d’ajudar-los amb els cobraments. Només treballen amb aquelles factures que siguin de marques o empreses conegudes.

A Europa existeix XPO, una nova App de banca per influencers que ofereix finançament de les factures de manera que el creador rep el pagament en menys de 24h després de completar la feina. Ja compta amb milers d’usuaris i va pagar més de 20.000 lliures en els dos primers dies de funcionament. Un ecosistema financer complet és el següent pas.

Tres tendències actuals en l’economia de creadors

  1. Traslladar els principals seguidors fora de les seves xarxes socials i fidelitzar-los a les Apps, eines de monetització i pàgines web dels creadors.
  2. Els creadors tendeixen a associar-se a empreses o emprenent per a disposar de múscul per a emprendre noves línies de negoci.
  3. Els creadors guanyen poder en el panorama de mitjans global. Els usuaris ja han manifestat que la seva fidelitat és cap a persones concretes i no cap a mitjans tradicionals.

Ara que ja coneixes una mica més aquest món, t’agradaria dedicar-te a la creació de contingut? Per què?